W TYM TYGODNIU PROPONUJE ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE MAJĄCE NA CELU WYWOŁANIE I UTRWALENIE PRAWIDŁOWEJ ARTYKULACJI GŁOSEK SZEREGU SYCZĄCEGO (s, z, c, dz) .
Podczas powtarzania wyrażeń i zdań z głoskami syczącymi zwracamy uwagę, by język znajdował się za dolnymi zębami, usta układamy w szeroki uśmiech.
1. Ćwiczenia języka:
• wysuwanie języka do przodu oraz chowanie go w jamie ustnej przy szeroko otwartej buzi (robimy półeczkę z języka);
• kierowanie wysuniętego języka w kąciki ust – naprzemiennie język długi i wąski lub krótki i szeroki (np. żyrafa i słoń grają w tenisa);
• unoszenie języka na górną wargę – język wąski i szeroki (stawiamy kropkę lub chowamy całą wargę) przy szeroko otwartej buzi;
• wysuwanie i chowanie języka pomiędzy zbliżonymi zębami (czeszemy język);
• oprzeć czubek języka o dolne zęby – język wybrzuszyć tak aby górne zęby skrobały jego grzbiet (drapiemy koci grzbiet);
• robienie z języka rurki;
• unoszenie języka na górne zęby a następnie przesuwanie go w kierunku podniebienia miękkiego (malowanie sufitu );
• przesuwanie językiem po wewnętrznej i zewnętrznej stronie zębów górnych i dolnych (lakierowanie zębów);
• mlaskanie czubkiem i środkiem języka, przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartej buzi (pokaż jak ssiesz cukierka);
2. Ćwiczenia warg:
• naprzemienne całuski i uśmiechy;
• naprzemienne robienie wesołej i smutnej miny (kąciki ust do góry lub do dołu);
• układanie dolnej wargi na górną i odwrotnie (chowanie wargi);
• naprzemienne przygryzanie warg górnej i dolnej zębami;
• naprzemienne zasłanianie zębów górnych i dolnych wargami;
• gwizdanie, parskanie, cmokanie;
3.Ćwiczenia żuchwy:
• opuszczanie i zamykanie szczęki dolnej;
• poruszanie żuchwą w linii poziomej (wahadełko);
• naśladowanie żucia krowy;
4. Utrwalanie głoski w sylabach otwartych
sa, so, se, su, sy
za, zo, ze, zu, zy
ca, co, ce, cu, cy
dza, dzo, dze, dzu, dzy
5.Utrwalanie głoski w nagłosie (na początku) przed samogłoskami np.: samochód, sala, sowa itp.
Ćwiczeniom głoski w nagłosie może towarzyszyć zabawa, która jednocześnie utrwala jej realizację na sylabach otwartych, a także usprawnia analizę słuchową. Przy tej zabawie dziecko może za każdym razem wymyślać inne wyrazy zaczynające się na daną sylabę.
6. .Utrwalanie głoski w śródgłosie ( w środku) w logotomach:
asa, aso, ase, asu, asy
osa, oso, ose, osu, osy
esa, eso, ese, esu, esy
usa, uso, use, usu, usy
ysa, yso, yse, ysu, ysy;
- zabawy w wymyślanie słów zaczynających się na wyćwiczone sylaby
7. Wyrażenia i zdania do powtarzania – głoski syczące
8. Syczące zagadki
9. Utrwalanie wymowy głoski z głoską opozycyjna (s – sz – ś)
Ważnym etapem pracy korekcyjnej jest praca z głoskami opozycyjnymi. Należy tu wyróżnić różnicowanie w wyrazach, zdaniach zgodnie z zasadą stopniowania trudności. Celem tego etapu jest ćwiczenie wrażliwości słuchowej i sprawności artykulacyjnej.
- szybki samolot
- szkolna sala
- słona szynka
- słomkowy kapelusz
- wąskie szyny
- słodka kasza
- pyszna sałatka
- pluszowa sowa
- szydełkowa sukienka
- pusty kosz
10. Karty pracy
Pozdrawiam i życzę miłej zabawy ! Jamróz Małgorzata
0 komentarzy