TYM TYGODNIU PROPONUJE ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE MAJĄCE NA CELU WYWOŁANIE I UTRWALENIE PRAWIDŁOWEJ ARTYKULACJI GŁOSEK SZEREGU CISZACEGO.

Głoski ciszące – [Ś, Ź, Ć, DŹ] pojawiają się w mowie jako pierwsze, powinny występować już u dziecka 3-letniego.


1. ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE ARTYKULACJĘ GŁOSEK Ś, Ź, Ć DŹ

Ćwiczenia oddechowe

  1. Dmuchamy na waciki zawieszone na nitce tak, aby wesoło podskakiwały. Zamiast wacików można zastosować inne przedmioty, np. piórka, małe postacie ze styropianu itp.
  2. „Orkiestra” – do tego ćwiczenia potrzebne będą gwizdki lub flet. Na umówiony znak dmuchamy w instrumenty próbując zagrać dźwięk znanej melodii. Należy pamiętać o odpowiednim sposobie oddychania – wdech nosem i wydech ustami.
  3. „Kto zdmuchnie więcej papierków” (ćwiczenie można wykonywać również indywidualnie, wówczas konkurencja rozgrywa się między dzieckiem a prowadzącym zajęcia) – dzieci otrzymują słomki oraz skrawki papieru (dobrze, aby był to papier techniczny, grubszy niż zwykłe kartki). Pocięty papier układamy na chropowatej powierzchni, np. na dywanie lub odpowiednim materiale. Ważne aby zaznaczyć pola, w których będą rozsypane skrawki papieru, może to być szarfa ułożona na kształt koła. Zadanie polega na tym, aby w jak najkrótszym czasie dzieci zdmuchnęły z określonej powierzchni jak najwięcej papierków. Konkurencja może odbywać się na dwa sposoby: można wyznaczyć czas, w którym dzieci będą dmuchać, w tym przypadku wygra ta osoba, która zdmuchnęła więcej skrawków w określonym czasie lub też druga opcja – wygrywa ta osoba, która szybciej zdmuchnie wszystkie papierki z oznaczonego miejsca.
  4. „Kaczuszki” – do tego ćwiczenia potrzebna będzie miska z wodą i gumowe kaczuszki. Zadanie dzieci polega na tym, aby pomóc kaczuszkom jak dopłynąć do mamy Kaczki. Ćwiczenie można wykonywać indywidualnie lub w małej grupie. Należy cały czas przypominać o odpowiednim torze oddechowym (wdech nosem – wydech ustami).

Ćwiczenia warg

  1. Chwyć ściśniętymi wargami słomkę lub kredkę i wyobraź sobie, że jesteś mamą – ptakiem, która niesie pokarm dla swoich dzieci. Staraj się utrzymać „pokarm” w ustach jak najdłużej.
  2. Cmokamy i gwiżdżemy tak, jakbyśmy chcieli przywołać niesfornego pieska, który gdzieś uciekł.

Ćwiczenia języka

Podczas artykulacji głosek ciszących najbardziej aktywna jest środkowa część języka, dlatego podczas ćwiczeń skupiamy się właśnie na tym obszarze.

  1. Wyciągamy język na brodę, jak najdalej i staramy się wytrzymać jak najdłużej. Możemy też zrobić zawody, kto dłużej wytrzyma z wyciągniętym językiem, lub też można pobawić się w pokonywanie rekordów – mierzymy czas w ciągu kilku kolejnych dni. Ćwiczenie świetnie rozciąga wędzidełko podjęzykowe.
  2. „Szuflada” – udajemy, że nasz język jest szufladą, wyciągamy szuflady (język szeroki), wkładamy do niej dowolne rzeczy i zasuwamy. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
  3. „Siłacz” – wyobraźmy sobie, że nasze języki są siłaczami i muszą wypchnąć dolne zęby z buzi. Opieramy czubek języka o wewnętrzną część dolnych zębów i pchamy mocno tak, aby środek języka uniósł się do podniebienia.
  4. „Kotek” – w tym ćwiczeniu nasze języki stają się kotkami, które bardzo lubią być głaskane, przesuwaj grzbietem języka o górne zęby tak, jak kotek, który ociera swój grzbiet o krzesełko (czubek języka dotyka wewnętrznej części dolnych zębów).
  5. „Pyszności” – wyobraź sobie, że jesz swoją ulubioną potrawę lub pysze słodycze i mlaskaj głośno (ćwiczenie może połączyć z ruchem, np. lizania lodów czy wkładania pokarmu do ust).
  6. „Cukierki” – do tego ćwiczenia potrzebne będą pudrowe cukierki. Ćwiczenie może być nagrodą pod koniec zajęć lub na zakończenie ćwiczeń artykulacyjnych – zadaniem dziecka jest ssanie cukierka środkową częścią języka. 

2. WYMOWA GŁOSEK SZEREGU CISZACEGO

Głoska „ś ( si, s )”

  • w sylabach:

sia, sio, sie, siu, si

a-sia, o-sio, e-sie, u-siu, i-si, y-si

aś, oś, eś, uś, yś

siaś, sioś, sieś, siuś, siś

siasia, siosio, siesie, siusiu, sisi

  • w wyrazach:

siano, siedem, siodło, sierota, sierpień, sikorka, silnik, siła, sito, siniak, siwy, siekiera, ślimak, śliniak, świnia, itp.;

jesień, mamusia, osioł, kosiarka, tasiemka, wisienka, nasiona, pasieka, osiem, nosi, itp.;

gęś, miś, tatuś, oś, ptyś, ryś, wieś, gałąź, maź, paź, itp.;

3. Ś” – ZAGADKI


4.Ć” – LOGOPEDYCZNE KÓŁKO I KRZYŻYK


5. Logopedyczne wierszyki i rymowanki do utrwalania głosek ciszących (ś, ź, ć, dź)


6. KARTY PRACY


7. DODATKOWO

Categories: Bez kategorii

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *