W tym tygodniu zajęcia logopedyczne poświęcone będą ćwiczeniom usprawniającym narządy artykulacyjne.


1. Ćwiczenia warg
Szerokie otwieranie i zamykanie ust.
Wysuwanie warg do przodu (jak przy samogłosce u), rozchylanie warg (jak przy samogłosce e). Ruchy wysuwania i rozchylania warg powinny być wykonywane naprzemiennie;
Wargi płasko złączone. Rozciąganie warg poprzez cofnięcie kącików ust (jak przy samogłosce i);
Układanie dolnej wargi na górną i odwrotnie.
Wysuwanie warg do przodu, ściąganie ich i przesuwanie w kąciki ust: w prawo, w lewo; Naśladowanie posyłania całusów;
Wykonywanie naprzemiennych ruchów: ryjek- uśmiech,
Cmokanie.
Parskanie, wprawianie warg w drganie;
„Wciąganie” policzków do jamy ustnej;
Nadymanie raz prawego, raz lewego policzka;

2. Ćwiczenia języka
Wysuwanie języka – język wąski i szeroki;
Kierowanie języka w kąciki ust: w prawo i w lewo- przy szeroko otwartych ustach;
Unoszenie języka na górną wargę- język wąski i szeroki, usta szeroko otwarte (język na defiladzie);
Unoszenie języka za górne zęby i cofanie do podniebienia miękkiego; Dotykanie językiem poszczególnych zębów- po kolei (liczenie ząbków); Oblizywanie zębów ruchem okrężnym.
Oblizywanie warg ruchem okrężnym przy szeroko otwartych ustach (kotek oblizuje się);
Mlaskanie czubkiem języka, mlaskanie środkiem języka, przyssanie języka do podniebienia miękkiego;
Wypychanie policzków językiem;
„Przyklejanie” języka do podniebienia i głośne „odklejanie” go.

3. Ćwiczenia prawidłowego połykania
Wyrobienie nawyku połykania z językiem ułożonym na wałku dziąsłowym.
Etap I – Nauka unoszenia języka za górne zęby
Lizanie czubkiem języka wałka dziąsłowego;
Unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami przy otwartych a następnie zamkniętych ustach;
Winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz do dołu;
Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa;
Etap II – połykanie śliny
Mówimy do dziecka: Połóż język w zaczarowanym miejscu, zaparkuj w garażu (za górnymi zębami). Trzymaj go tam przez cały czas, zamknij zęby, uśmiechnij się szeroko i połknij ślinę.
Etap III- połykanie płynów
Picie płynów odbywa się porcjami. Dziecko bierze do ust niewielki łyk. Wcześniej prosimy, żeby poczekało na hasło „połykamy”. Polecamy, aby uniosło język do góry, zamknęło zęby, rozchyliło wargi i dopiero teraz połknęło płyn.

4. Ćwiczenia podniebienia miękkiego
Język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami;
Nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczenie nosem „Balonik”;
Chrapanie na wdechu i wydechu;
Wymawianie sylab:
ku-ko, ku- ko,
uku- oko, uku- oko,
kuku- koko, kuku- koko.

5. Ćwiczenia policzków
Wciąganie policzków; Nadymanie policzków;
Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza;
Naprzemiennie nadymanie policzków- wciąganie policzków;
Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę;

6. Ćwiczenia żuchwy
Szerokie otwieranie ust (jak przy wymawianiu głoski a), zęby są widoczne;
Wysuwanie żuchwy, zakładanie dolnych zębów na górną wargę i po
ruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie;
Naśladowanie przeżuwania;
Naśladowanie żucia gumy;
Ziewanie;
Robienie kółek żuchwą – raz w prawo, raz w lewo.

7. Na koniec proponuję bajeczkę logopedyczną “Osiołek”. Rodzic czyta bajkę a dziecko naśladuje poszczególne czynności.

Pozdrawiam – Jamróz Małgorzata

Categories: Bez kategorii

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *