W tym tygodniu zajęcia logopedyczne poświęcone będą ćwiczeniom usprawniającym narządy artykulacyjne.
Szerokie otwieranie i zamykanie ust. Wysuwanie warg do przodu (jak przy samogłosce u), rozchylanie warg (jak przy samogłosce e). Ruchy wysuwania i rozchylania warg powinny być wykonywane naprzemiennie; Wargi płasko złączone. Rozciąganie warg poprzez cofnięcie kącików ust (jak przy samogłosce i); Układanie dolnej wargi na górną i odwrotnie. Wysuwanie warg do przodu, ściąganie ich i przesuwanie w kąciki ust: w prawo, w lewo; Naśladowanie posyłania całusów; Wykonywanie naprzemiennych ruchów: ryjek- uśmiech, Cmokanie. Parskanie, wprawianie warg w drganie; „Wciąganie” policzków do jamy ustnej; Nadymanie raz prawego, raz lewego policzka; |
Wysuwanie języka – język wąski i szeroki; Kierowanie języka w kąciki ust: w prawo i w lewo- przy szeroko otwartych ustach; Unoszenie języka na górną wargę- język wąski i szeroki, usta szeroko otwarte (język na defiladzie); Unoszenie języka za górne zęby i cofanie do podniebienia miękkiego; Dotykanie językiem poszczególnych zębów- po kolei (liczenie ząbków); Oblizywanie zębów ruchem okrężnym. Oblizywanie warg ruchem okrężnym przy szeroko otwartych ustach (kotek oblizuje się); Mlaskanie czubkiem języka, mlaskanie środkiem języka, przyssanie języka do podniebienia miękkiego; Wypychanie policzków językiem; „Przyklejanie” języka do podniebienia i głośne „odklejanie” go. |
Wyrobienie nawyku połykania z językiem ułożonym na wałku dziąsłowym. Etap I – Nauka unoszenia języka za górne zęby Lizanie czubkiem języka wałka dziąsłowego; Unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami przy otwartych a następnie zamkniętych ustach; Winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz do dołu; Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa; Etap II – połykanie śliny Mówimy do dziecka: Połóż język w zaczarowanym miejscu, zaparkuj w garażu (za górnymi zębami). Trzymaj go tam przez cały czas, zamknij zęby, uśmiechnij się szeroko i połknij ślinę. Etap III- połykanie płynów Picie płynów odbywa się porcjami. Dziecko bierze do ust niewielki łyk. Wcześniej prosimy, żeby poczekało na hasło „połykamy”. Polecamy, aby uniosło język do góry, zamknęło zęby, rozchyliło wargi i dopiero teraz połknęło płyn. |
Język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami; Nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczenie nosem „Balonik”; Chrapanie na wdechu i wydechu; Wymawianie sylab: ku-ko, ku- ko, uku- oko, uku- oko, kuku- koko, kuku- koko. |
Wciąganie policzków; Nadymanie policzków; Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza; Naprzemiennie nadymanie policzków- wciąganie policzków; Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę; |
Szerokie otwieranie ust (jak przy wymawianiu głoski a), zęby są widoczne; Wysuwanie żuchwy, zakładanie dolnych zębów na górną wargę i po ruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie; Naśladowanie przeżuwania; Naśladowanie żucia gumy; Ziewanie; Robienie kółek żuchwą – raz w prawo, raz w lewo. |
7. Na koniec proponuję bajeczkę logopedyczną “Osiołek”. Rodzic czyta bajkę a dziecko naśladuje poszczególne czynności.
Pozdrawiam – Jamróz Małgorzata
0 komentarzy