Temat dnia: UWAGA PRĄD!!! piatek

  1. Urządzenia w naszych domach” – zagadki słuchowe.
    Cel: kształcenie umiejętności rozpoznawania dźwięków z otoczenia, ćwiczenia słuchowe.
    Proponuję aby opiekun dziecka włączając np. suszarkę itp.urządzenia elektryczne umożliwił dziecku odgadnięcie jakie to urządzenie.
  2. „Urządzenia elektryczne” – ćwiczenia graficzne (książka „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek”
    cz. 2, s. 82).
    Cel: ćwiczenie słuchu fonematycznego, rysowanie urządzeń zasilanych prądem poprzez łączenie kropek, zwrócenie uwagi na ciągłość ruchów ręki.
    Dzieci dzielą nazwy urządzeń elektrycznych na sylaby. Mówią do czego ludzie je wykorzystują i czy dzieci mogą samodzielnie z nich korzystać. Następnie rysują kredką łącząc kropki i kolorują rysunki według wzoru.
  3. Opiekun czyta dziecku opowiadanie, dziecko oglada ilustracje w książce „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 2,

Słuchanie opowiadania pt. ”Dziwny dom” (brak informacji o autorze).
Wracamy ze spaceru. Moja mama i ja. Idziemy sobie, idziemy, rozmawiamy sobie, rozmawiamy i wolnym krokiem zbliżamy się do naszej ulicy. A tam…
…Nie ma naszego domu! Zniknął! Na jego miejscu stoi stara, dziwna drewniana chatka.
– Mamo, co się stało z naszym… – przerywam i spoglądam na mamę. Mamo, czy ty to widzisz?
– Co mam widzieć, kochanie? Dlaczego masz taką zdziwioną minę? – mama uważnie mi się przygląda. Czy coś się stało?
– Mamo, nasz dom… Jest zupełnie inny… Ktoś go zamienił…
– Nie zauważyłam – mówi mama i wkłada do zamka ogromny, metalowy klucz. Gdy go przekręca, żeby otworzyć drzwi, słychać trzaski i chrzęszczenia.
Ostrożnie popycham drewniane, ciemne drzwi zrobione z desek i boję się wejść do środka.
Nad moją głową wisi wielka pajęczyna, a na niej siedzi ogromny czarny pająk i właśnie zjada resztę swojego śniadania.
– Mamo, co to jest? – pytam i chwytam mamę za rękę. Dlaczego mama wcale się nie dziwi?
Co to wszystko znaczy? Chyba ktoś zaczarował moją mamę i nasz dom… Ale to nowe mieszkanie wcale mi się nie podoba…
Mama odsuwa nogą wielki kamień, leżący tuż przy drzwiach i wchodzi do środka. Bardzo się boję i chce mi się płakać. To nie jest nasz śliczny domek… Ja chcę do siebie do pokoju!
Wchodzę za mamą do środka i przyglądam się ciemnym ścianom. Widać na nich pajęczyny i ślady kurzu, a na haku przy suficie wisi gniazdo os, z którego co chwilę wylatują bzyczące owady.
Mama podśpiewuje pod nosem dziwną piosenkę, a ja podchodzę do drewnianego stołu z grubym blatem. Widać na nim tłuste plamy i mnóstwo okruchów. Brudne talerze leżą jeden na drugim, a na nich siedzą wielkie, grube muchy i zlizują resztki jedzenia. Fuj!
Nagle czuję, że coś dotknęło mojej nogi. Odskakuję od stołu i zaglądam pod stół.
– Mamo, tu jest koza! – mówię z trudem, bo łzy cisną mi się do oczu.
– Tak, kochanie. Przecież zawsze tu mieszka. A gdzie niby miałaby być? – śmieje się mama, mieszając w ogromnym osmolonym kotle jakąś paskudnie cuchnącą potrawę.
– Mamo, co dzisiaj będzie na obiad? – pytam, próbując przejść pomiędzy pustymi butelkami i starymi gazetami, leżącymi na podłodze.
– To co zwykle! – odpowiada uśmiechnięta mama, wkłada do kociołka brudną rękę i wyjmuje z niego garść czegoś, co wygląda jak jedzenie znalezione na śmietniku. – Pieczone pazurki jaszczurek i głowy karaluchów.
– Mamo! Mamo! Ja się boję!
Dookoła robi się zupełnie ciemno. Widzę sufit i okno. Spoglądam w bok i po chwili dostrzegam jakąś dziwną sylwetkę, podchodzącą do mnie w blasku księżyca.
– Mamo! Mamo! – wołam coraz głośniej.
– Jestem tu! Nie bój się! – mama próbuje do mnie dojść, ale najpierw musi utorować sobie
drogę przez zagraconą podłogę.
Przyglądam się temu, co przesuwa na bok… Klocki… Puzzle… Tenisówki… Kurtka… Hulajnoga…
Zaraz! To przecież moje normalne rzeczy! Już nie jestem w tym starym, brudnym, drewnianym domu!
– Mamo! Śniło mi się, że mieszkamy w okropnej chatce! Tam było pełno śmieci! I pająków! I rzeczy na podłodze!
– To był tylko zły sen… Nic się nie martw… A na wszelki wypadek jutro posprzątaj swój
pokój. Żebym mogła do ciebie dojść, gdy znowu przyśni ci się coś złego…
Mama uśmiecha się do mnie, przytula mnie mocno, przykrywa miękką, pachnącą kołderką
i daje mi cudownego mamowego buziaka. W czółko.

Rozmowa na temat opowiadania:
– Co przyśniło się chłopcu?
– Co powiedziała mama ?
– Jakich zasad należy przestrzegać, aby w domu panował porządek?
– Czy chcielibyście mieszkać w brudnym domu, jeść z brudnych talerzy, a wszędzie panowałby
bałagan?
– Czy przed świętami też należy robić porządki w naszych domach?
– Jakie mamy obowiązki w domu?
– Co zazwyczaj robi się przed Świętami?

„Przedświąteczne porządki i przygotowania” – rozmowa kierowana (”Trefliki w przedszkole sześciolatek” cz. 2,s. 83).
Dzieci podejmują próby opisania czynności przedstawionych na ilustracjach. W oparciu o te ilustracje opiekun inicjuje rozmowę, zachęca do wypowiadania się na temat korzystania z urządzeń elektrycznych. Zwraca szczególną uwagę na to, iż prąd elektryczny może być niebezpieczny i że należy korzystać z urządzeń elektrycznych wspólnie z rodzicami lub za ich pozwoleniem.

Zabawya logorytmiczna z wykorzystaniem znanych rymowanek.
„Siała baba mak”:
Dziecko wykonuje umówione ruchy, wypowiadając tekst:
Siała baba mak, (tupanie w miejscu do rytmu 3 razy na przemian)
nie wiedziała jak. (trzy klaśnięcia w dłonie )
Dziadek wiedział, nie powiedział, (bieg w miejscu – liczymy do 8)
A to było tak: (uderzenie w uda ,w dłonie i w uda).

„Jakie to urządzenie?” – rozwiązywanie zagadek.
Cel: utrwalanie i poszerzanie wiadomości o urządzeniach elektrycznych, poprzez rozwiązywanie zagadek podkreślających charakterystyczne cechy danych przedmiotów.
To urządzenie takie gorące,
jakby nagrzane sierpniowym słońcem.
Służy wybornie do prasowania
twojej bielizny oraz ubrania. (żelazko)


Jeżdżę sobie po dywanie,
kiedy w domu jest sprzątanie. (odkurzacz)


Kiedy nie ma do roboty nic lepszego,
możesz zasiąść przed nim z bratem
lub z kolegą i obejrzeć,
gdy ekranem swym zaświeci,
jakiś program, oczywiście ten dla dzieci. (telewizor)


Ma bęben, lecz grać nie pozwoli,
ma węża, co nie chce Cię gryźć.
Łyka proszki, choć głowa nie boli,
wyprać wszystko potrafi na błysk. (pralka)


W jakiej szafce
cały rok jest zima,
gdy ta szafka
wtyczkę w gniazdku trzyma?(lodówka).

„Prawda czy fałsz” – zabawa dydaktyczna.
Cel: kształcenie umiejętności odróżniania zdań prawdziwych od fałszywych, utrwalenie
wiadomości dotyczących przeznaczenia i właściwego korzystania z urządzeń elektrycznych.

Opiekun odczytuje zdanie, a dziecko określa, czy dane zdanie jest prawdą, czy fałszem. Przykładowe zdania:
Robot kuchenny sprząta mieszkanie.
Gdy w pokoju jest ciemno możemy włączyć lampę.
Włosy suszymy odkurzaczem.
Wodę podgrzewamy i gotujemy w czajniku.
Każdy z nas może podłączyć urządzenie do prądu (włożyć wtyczkę do gniazdka).

Temat tygodnia: „PRĄD  POMAGA W PRZYGOTOWANIACH DO ŚWIĄT”

PONIEDZIAŁEK

TEMAT DNIA: Elektrownia.

1. „Z czego powstaje prąd?” – rozmowa na podstawie ilustracji (książka „Trefliki w przedszkolu
– sześciolatek” cz. 2, s. 79).
Cel: zapoznanie z różnymi rodzajami elektrowni oraz wytwarzanymi w nich źródłami energii.
Informacje dla dziecka:
W Polsce najczęściej energię elektryczną (ok. 90 %) uzyskuje się ze spalania węgla kamiennego
i brunatnego. Węgiel przywożony jest do elektrowni koleją lub w ciężarówkach. Węgiel
w elektrowniach cieplnych jest spalany w urządzeniach zwanych kotłami parowymi.Powstała para napędza urządzenie zwane turbogeneratorem. W turbinie parowej następuje zamiana energii cieplnej pary na energię mechaniczną, która służy do napędzania generatora prądu. W generatorze wytwarzana jest energia elektryczna, która liniami elektrycznymi płynie do naszych domów.

2. „Jaka to elektrownia?” – rozwiązywanie zagadek.
Cel: utrwalenie źródeł prądu.

Prąd uzyskujemy dzięki sile wiatru.
Żeby był prąd, musi być zbiornik wodny.
Energii do wytworzenia prądu dostarcza słońce.
Aby uzyskać prąd potrzebny jest atom.
Tam do wytworzenia prądu wykorzystuje się węgiel.

3.„Źródła energii ” – ćwiczenie z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 2, s. 79.
Cel: zwrócenie uwagi na różne rodzaje elektrowni, nazywanie różnych źródeł energii,kształcenie umiejętności kolorowania obrazka według wzoru.

Zapoznanie z literą „E, e” wielką i małą , drukowaną i pisaną.

Analiza i synteza słuchowa słowa – wyrazu podstawowego „ekran”:
• wypowiadanie całego słowa – wyrazu,
• wybrzmiewanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem – liczenie sylab,
• podział słowa na głoski połączone z klaskaniem – liczenie głosek,
• określenie położenia głoski „e” w słowie – wyrazie „ekran”,
• podawanie przykładowych słów z głoską „e” w nagłosie,
• wyszukiwanie głoski „e” w pokazanych obrazkach (nauczyciel nazywa przedmioty, rośliny
i zwierzęta znajdujące się na obrazkach, a dzieci klaszczą w momencie, gdy usłyszą głoskę „e”),
• wyszukiwanie głoski „e” w swoim imieniu i nazwisku.

Ćwiczenia w czytaniu – praca z książką „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 2, s. 76.
• wyszukiwanie na ilustracji elementów, których nazwy rozpoczynają się głoską „e” i otoczenie
ich czerwoną pętlą,
• podkreślenie czerwonym kolorem nowo poznanej litery drukowanej w wyrazach (wyjaśnienie
niezrozumiałych słów i ich pisowni-mała, wielka litera).
Demonstracja nowo poznanej litery małej i wielkiej „e,E” pisanej:
• pokaz pisania litery na tablicy bez liniatury,
• analiza kształtu litery (kojarzenie kształtu litery z przedmiotami z otoczenia),
• ćwiczenia w pisaniu bezśladowym w powietrzu, na tacy z kaszą,
• układanie liter np. z kasztanów, papierowych kółek, guzików itp.

„Piszemy z Treflinką” – ćwiczenie z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 2,
s. 77.
Cel: kształcenie umiejętności pisania nowo poznanej litery „E, e” po śladzie, zwrócenie
uwagi na prawidłowy kierunek kreślenia liter, ćwiczenie słuchu fonematycznego.
Dzieci piszą literę „E, e” palcem po śladzie tak jak wskazuje Treflinka. Następnie to samo
wykonują za pomocą kredki zwracając uwagę na prawidłowy kierunek kreślenia. Nazywają
obrazki i kolorują te, które w swojej nazwie maja głoskę „e”. Na zakończenie piszą litery
w liniaturze po śladzie i samodzielnie.

Trefliki w przedszkolu. 6 latek. Piosenkowe literki – Piosenka o literce e, numer 5.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLMsX3EdSBr4bHX7FUR3Z0KQcZSEgJHun2


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content